Jobb utlöser panikångest
Hej,
Jag oroar mig mer och mer för framtiden, då jag under de senaste 10 åren utvecklat någon form av socialfobi och agorafobi med panikångest. Jag har alltid varit blyg, men just bara tagit det som blyghet och inget mer allvarligt.
Sedan jag började jobba smått som 19-åring började panikångesten krypa fram. Och sen dess har alla jobb och sommarjobb jag haft gått åt skogen.. är först jättenervös för att börja på jobbet och sen lämnar jag det för jag får sån ångest och mår illa. Har även påbörjat diverse utbildningar men har även hoppat av dem då jag mått dåligt.
Senaste jobben har utlöst ren och skär panik och jag har för det mesta rusat ut och inte kommit tillbaka.
Påbörjade behandlig 2006 och gick hos kurator fram och tillbaka i 2 år, hjälpte inte nämnvärt, men hade en bra period igen och "glömde bort" mina problem. Andra omgången behandling var i september förra året till mars i år hos en psykolog, tyckte även då att jag mådde bra igen och att jag inte hade några problem! Gick även på SSRI under samma period. Tyckte även att jag borde sluta med tabletterna för jag kände mig på topp igen. Började plugga på distans på heltid och detta fungerade bra, och detta är även något som jag ska göra resten av året. Men iom min vistelse hemma och senaste jobbet(kassörska på stort varuhus) har den sociala fobin närts ännu mer.. Jag träffar nästan aldrig vänner och om vi är ute en kväll bland andra får jag jätteångest och kan inte ha roligt alls. Pga allt detta har självförtroendet sjunkit i botten och jag vill inte prova på något nytt längre för allt kommer gå åt skogen igen..
Till hösten har jag planerat att börja på en utbildning på distans till hälsocoach(hälsa är ett stort intresse), men börjar nu ifrågasätta mitt val (som jag gjorde när jag mådde bättre och gick hos psykolog och tog ssri), rent ut sagt "hur f-n ska jag klara att sitta och coacha folk när jag inte ens har ordning på mig själv"..
Ibland känns det inte som om det är nån mening med att försöka bli bättre, för ena dagen mår jag toppen och har inga problem alls medan nästa befinner jag mig på botten och vill inte göra något alls… :(
- Redigerat 2020-12-22 01:01 av Lia
Har du provat kognitiv beteendeterapi (KBT)?
Åh, jag känner igen mig så mycket i det du skriver, har tyvärr inga tips eller råd till dig…men du ska veta att du inte är ensam!
#3. Tack!