Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettber-om-råd
Läst 2056 ggr
Ola007
0

Social fobi

Hej.

är ny här på Social fobi.

Min Social fobi har ja fått av min mamma. Hon gav mig dåligt självförtroende när jag var liten. Det har sedan förföljt mig. har aldrig tyckt att jag ser bra ut. Hade en period precis när jag flyttade ifrån henne som jag hade bra självförtroende, men jag tror att det var pga omställningen till den nya miljön som var perfekt för mig. Bytta sedan miljö igen och då var social fobin tillbaka.

Har inga problem med att gå utanför dörren. Men klarar däremot inte att gå ut på krogen själv. Har testat flera gånger men blir bara att man tar en runda runt kvarteret sen går jag hem.

Har heller inga probelm med att gå till affären. även om jag väjer tider då jag vet att många inte är och handlar. typ på helgerna när affären precis öppnat.

Har dock blivit lite bättre sen jag fick mina barn.

Har dock lite svår att gå till lekplatser där det leker andra barn. eller rättare sagt där föräldrar är med.

Min socialfobi har gjort att jag inte har några vänner, förutom min flickvän. och så har jag ju jobbet förstås.

Skulle så gärna vilja få hjälp med att komma över detta. Någon som har några bra tips?

• Redigerat 2020-12-22 00:55 av Lia
[WX5]
0

Välkommen hit.

Du låter som mig i dagens läge. Förstår dig hur du känner dig.

Har du hjälp av din flickvän? Någon psykolog eller kurator.

Ola007
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nej, har ingen hjälp av min flickvän. Tvärtom, hade jag haft ett socialt liv hade vi nog inte varit ihop.

Har ingen kurator hjälp. har gått hos pskykolager innan i korta perioder. men dom har avslutats pga att jag inte kunde öppna mig.

Funderar lite på sån där KBT eller vad det nu heter. nån som ve vad sånt kostar, är det värt det?

[WX5]
0

Synd att du inte har någon hjälp av henne.

Vet tyvärr inte vad saker och ting kostar i Sverige. Hoppas någon annan vet vad psykologbesök kostar.

Rarity
0

KBT är faktiskt jättebra! Det har hjälpt mig massor, även om det varit jättejobbigt ibland.

Ola007
0

#4 Kan ju bara föreställa mig hur jobbigt det är. Hur länge har du gått? Hur funkar det? Vad betalar du?

Rarity
0

Jag gick hos min kbt-psykolog i två år, tror jag. Slutade när hon skulle byta mottagning. Eftersom jag fortfarande räknades som ungdom när jag gick där, betalade jag 70 kr/besök. Det var en hel del prat om att försöka förstå varför kroppen och hjärnan reagerar som den gör i "läskiga" situationer. Det värsta av allt var ju själva delen då man ska utsätta sig för alla grejer man undviker. Men man tar det i väldigt, väldigt små steg. Känns underbart när man lyckas. Somliga saker fick jag göra där på plats, och andra saker fick jag göra hemma, ungefär som en hemläxa. Skriver från mobilen, så jag hoppas det blir läsbart! :)

Ola007
0

Vad kan det vara för grejer man ska utsätta sig för? Man går väl knappast på krogen med sin KBT Terapeut Cool

På söndag ska jag verkligen utmana mig själv. Ska gå på metallica med några ytligt bekanta. Första gången jag är på något sånt. Lite nervös men hoppas det går bra.

[WX5]
0

Man går igenom själv vad det är man skall träna på. Jag fick iaf göra en skala på vad som jag var mindre rädd för och det jag undvek mig mest för. Sen går man igenom listan med det jag var minst rädd för.

Rarity
0

Precis som #8 skriver så får man göra en lista.

Njae, på krogen tror jag inte man går med sin terapeut, fast man vet ju aldrig! Cool Fikat på café gjorde jag med min, och gick och handlade.

Ola007
0

men kommer man ändå inte ha kvar den där känslan av att alla tittar på en när man går på stan? Kan ju inte försvinna bara för att man lär sig att det inte händer nåt när man gör vissa saker

Rarity
0

Försvinna HELT, vet jag inte om det någonsin gör. Men det kan bli mycketmycket bättre av att man utsätter sig för det. För mig är det så nu att jag hamnar i svackor, speciellt om jag inte varit så aktiv på ett tag.