Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettber-om-råd
Läst 2325 ggr
Wand
0

Social fobi?

När jag var 7-8 år så brukade jag gå ut och gå ensam och hälsa på folk som hade hundar och fråga om jag fick klappa och prata med dem och så. Jag var ganska social på ett lite.. läskigt och barnaktigt vis dvs.

När jag var 9 år så började en rädsla växa inom mig, jag tog avstånd ifrån folk som jag förut pratat så glatt med och jag började känna ett enormt obehag av att bara vara ute över huvudtaget.
Fr.o.m att jag var 10 år så vägrade jag gå ner på konsum (vi bor alldeles bredvid konsum/coop) och detta höll i sig ända tills i vintras, och nu är jag 17.
Jag kunde inte gå in på någon affär, pizzeria, restaurang eller något annat liknande utan att ha mamma eller en väldigt god vän med mig. Jag gjorde det inte en enda gång under dessa år, bokstavligt talat.

Då jag var runt 11-12 så började det slå ut på allvar, jag vägrade gå ut, jag slutade helt att umgås med vänner utöver skolan och jag satt alltid hemma och umgicks med min mor och hennes besökande vänner.
Det blev helt enkelt en trygghet att vara hemma och jag kunde inte ens gå till skolan om det visade sig att mina vänner var sjuka och inte skulle dit. Då gick jag antingen hem på en gång eller så låste jag in mig på toaletten hela dagen. 

Flera gånger har det hänt att jag brytit ihop och tvingats springa ut mitt i lektioner för att sätta mig inne på en toalett och gråta av någon anledning.

Nu i höstas så började jag gymnasiet på en stor skola och det är nog det värsta jag någonsin varit med om under alla mina år.
Jag var där sammanlagt 7 lektioner på 1½ månad, och jag avbröt nästan alla lektionerna för att "gå på toaletten", så de bör knappt räknas.
Jag skolkade och åkte hem, fick vandra omkring ute i min lilla by tills det blev en lämplig tid att gå hem för att inte min mor skulle märka något och sedan fick jag lägligt nog en extrem ögoninflammation som höll mig hemma i två veckor. Skönt, tyckte jag.

Sedan lyckades jag byta till ett annat gymnasium, från att ha gått i en skola med 1800 elever till en skola med ca 120 elever allt som allt. Det blev en enorm skillnad som nog har förändrat mitt liv.
Jag går just nu på en friskola som heter Glada Hudikgymnasiet, och där har jag det bra.

Sedan jag började där så har jag äntligen lärt mig att kunna gå in på affärer och handla utan sällskap, och jag kan t.o.m åka in till stan och handla helt ensam.
Det känns fortfarande sjukt obehagligt och nu då jag har lov och inte har varit social på skolan på länge så börjar den gamla, hemska känslan smyga fram igen.
Men jag vet att jag kan, för jag har lyckats nu.

Dock så har jag ännu inte kommit över det där med att jag inte vill umgås med folk.
Den enda jag umgås med är min pojkvän, utöver det så tar jag avstånd ifrån folk precis som jag alltid gjort. Detta är inget jag lider av, men folk börjar sakta försvinna ifrån mig.

Jag har aldrig riktigt fått något grepp om varför jag är och har varit sådan här.
Är jag bara en väldigt rädd och osäker människa eller har jag socialfobi?

När jag gick i 8:an så pratade jag med en kurator som gav mig en tid hos BUP just för att prata om mina "sociala störningar" men jag vägrade gå dit eftersom att mitt beteende hindrade mig.

Hur har det varit för er? Har ni socialfobi eller misstänker ni att ni har det? Hur har ni hanterat det?
Kan det vara så att jag ha det?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

• Redigerat 2020-12-19 17:31 av Lia
christel70
0

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Min dotter har det precis så som du beskriver att du haft det och det känns skönt för mig som mamma att höra att det finns fler som har samma problem och att det faktiskt kan börja i så pass tidig ålder. Min dotter är 12 år och vill för tillfället inte gå utanför dörrarna. Bara tanken att gå ut skapar en ångestattackGråter Vi har fått tid hos BUP och jag hoppas det ska hjälpa henne. Problemet är bara hur vi ska få dit henne när hon mår som hon gör…

Din berättelse gav iallafall lite tröst på att det kan bli bättre. Vad bra att du hittat ett gymnasium som du kan gå på. Fortsätt kämpa!

Jag tror definitivt att det är Social fobi som du har och hade jag varit som du hade jag gått och fått det bekräftat och kanske kunnat gå på någon form av KBT eller gruppterapi för att få ännu mer stöd, även om det verkar som om du övervunnit en hel del av din rädsla själv.

Medarbetare på Tarot

Wand
0

Okej, vad glad jag blev över att kunna bidra med något till andra genom min lilla story! 
Det är oerhört jobbigt att inte kunna gå och handla och liknande, eller när det är fint väder ute och så vill man inte ut och ta en promenad..

Men jag har lagt min potentiella fobi på hyllan och inte prioriterat den så mycket på sistone, jag har inte varit riktigt säker på om det kan ha varit några "symptom" på socialfobi alls heller. Men som sagt så har det ju sakta börjat gå framåt, fastän det går i vågor.

Jag hoppas att din dotter kommer framåt också, och jag kan råda er till att när det blir dags (om hon inte redan blivit mycket bättre tills dess) kolla på lite mindre skolor till gymnasiet och liknande. Bara skolmiljön gör en stor skillnad!

Och så får vi ju hoppas att hon kan samla all kraft till att gå och prata hos BUP, det önskar jag att jag kunde ha gjort.

[WX5]
0

Hej och välkommen hit.

Har du fått någon mera hjälp nu när du blivit stor? Kanske KBT skulle vara något för dig.

Wand
0

#3 Hej och tackar!

Nej, det enda jag har tänkt på är BUP och som sagt klarade jag inte av att gå dit. Nu när jag är äldre så tycker jag mest bara att det känns fånigt att försöka få hjälp för det, men å andra sidan så påverkar ju det min vardag. 

Vad är KBT?

(ska googla, men en förklaring kan ändå vara bra!)

[WX5]
0

KBT är en terapiform. Kognitivt BeteendeTerapi. Man får hjälp med sina fobier på ett praktiskt sätt än att bara sitta ner och prata. Man kan tex med Social fobi gå ut med en behandlare på stan och samtidigt som man gör det pratar man om sin ångest/rädsla och gör olika övningar för att sedan få det att släppa mer och mer under behandlingen.

Ja det är i terorin iaf.

Wand
0

#5 Ja, jag läste nu på KBT.nu. Det ser lovande ut. Det är absolut någonting som jag skulle kunna tänka mig att göra, om det skulle hjälpa så skulle det förändra oerhört mycket.

[WX5]
0

Ja det är en bra metod och ger så mycket.