Social ångest iFokus

Social ångest

Etikett: ber-om-råd
Läst 1682 ggr
Chibbi
0

Har jag social fobi?

Hej alla!

Det är så att jag har haft svåra problem med illamående och allmänna problem med magen i ca 1 år. Jag har fått diagnosen IBS av min läkare eftersom hon inte kunde hitta någon orsak. Men saken är den, jag pluggar vid universitet, och nu under sommarledigheten har jag upptäckt följande:

Om jag inte har några planer alls för dagen mår jag sjukt bra! Är pigg och glad!

Planerar jag att gå på fest, träffa en vän eller helt enkelt åka buss till affären får jag tillbaka alla symptom som överhuvudtaget är möjligt.

Saken är den att det eskalerat så otroligt på senaste tiden. Till exempel så kan en simpelt sms med texten: "Tja, läget? Är du hemma?" göra att jag blir orolig, nervös och illamående. Nu är det så illa att om jag ska ringa ett simpelt telefonsamtal så utlöses allt detta.

Jag har aldrig varit blyg i hela mitt liv. Har haft några förhållanden och alltid älskat att träffa folk. Nu har jag en förmåga att se till att jag inte träffar någon, och ska jag väl träffa någon mår jag oftast så illa att jag inte alls kan slappna av.

Jag har även fått problem att äta om jag inte är helt själv. Men saken är den att det förekommer vissa dagar då det är helt okej, då jag kan göra enklare sociala saker helt utan symptom.

Vad tror ni? Skrattande

• Redigerat 2020-12-19 23:31 av Lia
candyme
0

Verkar som du har social fobi

/Emma

Chibbi
0

Börjar misstänka det, ringde vårdcentralen. Var otroligt jobbigt när jag väntade på att de skulle ringa upp. Aldrig upplevt förr!

Givetvis har min läkare semester så fick tid om 2 veckor

[WX5]
0

Jo det låter som om du börjar få Social fobi.

paulina77
0

IBS förvärras av stress,och magkatarren kommer gärna som ett brev på posten.Sköldkötteln spökar också ofta vid IBS. Är magen i olag blir hela kroppen i olag.Jag lider av liknande problem som dig och nyckelordet är nog stress, kroppen går på högvarv, och man spänner sig hela tiden.