Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettber-om-råd
Läst 2610 ggr
Emmisan
0

Konfirmations ridläger, nervöst

Hejsan! Jag vill abra dela med mig av lite tankar och känslar jag har inför lägret och om ni har tips eller något i den stilen så tveka inte till att skriva! :)

Jo, det börjar på tisdag och jag har väntat ett helt år på att få åka. För exakt  år sedan hade jag ingen aning om att jag hade Social fobi. Jag trodde abra att jag tyckte det sociala var jobbigt för att jag hade jobbigt med "vänner". Men under detta året har jag avrit i botten fler ggr än jag kan räkna men även i toppen och närmare lycka än jag någonsin varit.

Läger har ajg svårt för. Jag har åkt hem på varenda läger eftersom jag blivit utfryst eftersom jag ofta blir tyst när dom negativa tankarna spökar. Sist jag var på läger, så var det ett ridläger på ridskolan där jag jobbar… Det gick hur bra som helst! Men nu är det tjejer från andra delar av landet som jag abra träffat få ggr när vi haft enstaka lektioner i kyrkan (konfa) Jag känner en tjej sedan innan, en har jag smsat lite med. En pratade jag med en lektion  och hon verkar super snäll, dom andra har jag inte pratat mycket med. SEdan finns det en vän som jag lärt känna otroligt bra på bara några dagar.

Jag bestämde mig för att berätta om min socialafobi men hon sket i det och började direkt prata om sin dåliga skolgång och hennes problem. JAg bara sjönk till botten.

Där satt jag och berättade om det svåraste jag varit/är med om. Öppnar mig totalt, som jag aldrig vanligtvis gör och hon vifftar bort det som en fluga. Jag sa inget, jag är inte sur på henne. På ett sätt. Hon kunde ju inte veta det men aa…

Sedan var det ytterligare en vän på lägret som jag känt lite sedan innan. För andra gången detta året skulle jag berätta för även henne, hon verkade vara en så otroligt bra vän så jag sket i mina osäkerheter och alla minnen ifrån när jag inte blivit trodd, från förr, och berättade allt.

Jag fick glädjetårar som rann längst mina kinder när hon besvarade mina känslor och gav hela hennes kväll åt att förstå och lära sig om Social fobi samt om hur jag mår och min bakgrund. Jag trodde inte det fanns människor som henne! <3

Så på ett sätt är jag helt säker på att lägret kommer bli kanon, hon står vid min sida och jag vid hennes. Hon vet att jag ibland kommer bli deppig för saker som händer, ibland utan anledning, hon förstår nu hur det blir för mig och hon vill och tänker stå vid min sida och stötta mig till % Jag känner mig trygg. Men ändå.

Tänk om vi har en dag med ridpass och lektion och hon inte är där, om hon kanske måste åkåa hem en dag, eller gud vet vad. Jag vill ha åsikter och tips från er hur ni brukar bära er åt på just läger/resor.

Vad gör ni när nin inte har någon vid en sida, när det bli jobbigt?Något "knep"? Någon tanke? Eller bara ett stöttande ord?

<3

Mvh Emma Tange

• Redigerat 2020-12-19 16:04 av Lia
Denna kommentar har tagits bort.
Rarity
0

Skönt för dig att du hittat en vän som vill förstå dig och som stöttar dig! Jättebra ju! Skrattande

Jag har aldrig varit på läger, men när jag varit ute och rest eller så, och det har kommit en situation som blivit väldigt jobbig brukar jag "ta en paus". Går iväg en stund där jag kan vara helt själv och försöka tänka på andra saker än vad jag tänker och känner just då. Att inte försöka stressa upp mig själv.

Emmisan
0

Det låter klokt, de gånger jag går undan slutar dock alltid i tårar, ensamhet och sedan hemgång ;(

hur tänker du? Alltså hur kommer du på andra tankar och lugnar ner dig?

Mvh Emma Tange

Rarity
1

Jadu, ibland har jag t.ex låst in mig på en toalett och läst på tandkrämstub, tvålförpackning etc. Haha, det låter helt sjukt…men att få hjärnan att fokusera på något HELT annat brukar lindra lite. Spel på mobilen är också användbart.

Emmisan
0

Smarta tips! Ska använda dom när jag får chansen :)

Jag kom iaf hem igår och lägret har gått bra! Några riktigt hemska dagar varav jag en gick iväg ovh blev efterlyst, haha! Nämen alla undra avrt jag vart, trodde ingen skulle det och 2 ggr bröt jag ihop framför alla och fick då berätta hur jag kände, alla tog det bra och betedde som som vanligt som jag vill att folk ska göra, bara det att dom förstod hur det låg till utifall jag mådde sämre en dag. Underbara människor

Mvh Emma Tange

Rarity
0

Så skönt att höra att det gick bra för dig! Glad

Och vad modig av dig att berätta för alla hur det låg till! Skulle jag aldrig vågat…! Tummen upp för dig!

Emmisan
0

:D tack Nä jag trodde inte heller att jag någonsin skulle klara säga det för någon, men när man väl börjat berätta och visat hur jag verkligen mådde (alla såg ju när jag bröt ihop) så föstog dom liksom, på ett sätt lättare sagt än gjort. Men när man väl är i situationen så var det tvärtom..

Mvh Emma Tange