Att gå till doktorn
Idag hälsade jag på farbror doktorn, på vårdcentralen, på grund av alla problem jag fått, och som förvärras hela tiden.
Jag fick fylla i två blanketter som skulle skatta om jag var deprimerad och liknande. Jag fick "Gränsvärde" på båda, vet inte vad det betyder…
Hur som helst så verkade doktorn ta mig seriöst direkt så jag fick lite råd om hur jag ska beete mig och hur jag ska tänka. Jag fick telefonnummer till mitt universitets mottagning, vilket är gratis. Men eftersom den inte är öppen nu under sommaren så fick jag även nummer till en privat mottagning, som då kommer kosta massa pengar.
Jag fick även massa tabletter antarax utskrivet, någon typ av lättar lugnande preparat, som jag skulle ta som en hjälp på vägen.
Så gick det till, besöket tog ca 40 minuter.
Var livrädd innan, aldrig någonsin pratat med någon om sånt här. Men det gick bra så jag tänkte bara delge er som sitter och tvekar på att söka lite hjälp.
- Redigerat 2020-12-22 00:49 av Lia
Modigt att du vågade gå dit och söka hjälp. Hoppas tabletterna hjälper lite på vägen.
Själv ska man också våga att gå till en psykolog någon gång…
/Emma
Jag tror det är värst innan, sen när man väl är där så blir det bättre. Fast jag har aldrig gått till psykolog än, har samma utmaning framför mig!
Nu har jag nojjat över en månad för att ringa psykologen. Men bestämde mig imorse. Satt och var nervös och mådde illa i 2 timmar innan jag ringde.
Med gick över ganska fort när hon svarade och förstod allt jag berätta. Vi pratade i kanske 20 minuter och bestämde att jag skulle kolla lite på några kurser och se om jag trodde nån skulle passa mig. Hon skulle ringa i morgon och se om jag hittat någon, sen skulle vi boka en tid så vi kunde träffas.
Blev helt plötsligt lugn. Har nog inte varit så här lugnt på fler år.