Redovisning
Börjat gymnasiet nu i höst och självklart ska man göra en hel del redovisningar. Problemet är ju att jag vågar knappt prata med människor och så ska jag stå och prata inför alla?!
Har en revovisning inom kort och jag mår verkligen dåligt. Har en stor klump i magen och vill bara lägga mig under täcket och försvinna.
Andra säger att dom är nervös men jag är inte nervös. Jag är rent sagt livrädd. Har aldrig lyckats med en redovisning utan jag har alltid hackat fram orden, blivit röd, skakat, blivit tårögd och pratat för tyst.
Men vet inte vad jag ska göra nu för måste ju göra redovisningen. Dels för betygen och annars blir det konstigt om alla andra gör och inte jag.
Åhh jag vill bara vara normal.. varför ska sånt här vara så jobbigt..
- Redigerat 2020-12-19 23:32 av Lia
Åh stackar dig! Jag förstår vad du känner just nu. Har exakt samma porblem, men jag behöver inte redovisa framför alla! Har sagt till min mentor att jag har "problem" och behöver nästan aldrig redosvisa nånting framför alla i klassen. Istället gör jag det i mindre grupper.
Det känns inte fantastiskt bra, men bättre än när man står framför 23 personer.
Ibland kan man inte vara "normal" hur man än försöker.
Så snacka med din lärare :) lycka till <3
Jag har redan pratat med min mentor men hon verkar ändå inte förstå hur illa det är. Hon tror förmodligen att jag är nervös och tycker det är pinsamt bara. Plus jobbigt om dom andra i klassen ska undra varför jag inte redovisar, sen att dom ska behöva delas in grupper.
Sen så spelar det ingen roll om det är 2 personer eller 100 personer. Det blir ändå så lika jobbigt 
Usch, så tråkigt att din mentor inte verkar förstå. Har du varit tillräckligt tydlig och menat på att du har Social fobi?
Du ska redovisa inför relativt nya människor, som (kanske) inte känner dig så bra än. Och faktum är att jag inte tror att särskilt många kommer reagera på ditt beteende, då jag tror de flesta är nervösa och troligtvis enbart tänker att du också är det - precis som alla andra. Tro på dig själv, för du kommer fixa det här galant. Vad gör det om du blir röd i ansiktet, stammar och ser osäker ut egentligen? Det är nog bara du som bryr dig om det, då alla i din klass säkerligen glömt det så fort de klivit utanför klassrummet. För när du går in på lektionen, vet ju du att du kommer få gå ut därifrån det klockslag lektionen slutar. Även om tiden känns evighetslång, så lider den allt fortare mot sitt slut för var sekund. Och sedan, känslan efteråt, när du faktiskt vunnit mark och klarat av något, vore inte det härligt att kunna glädjas åt det och kanske unna dig något speciellt?
Det kommer gå finemang, det lovar jag! Håll oss uppdaterade sedan, vi är nyfikna på hur det kommer gå för dig. 
Vet inte om jag var otydlig när jag pratade med mentorn eller om hon glömt bort att jag har problem med redovisningar.
Men jag tycker att alla har lärt känna varandra i klassen och nästa ingen är blyg förutom jag. Så jag känner på mig att det kommer gå klockrent för dom andra även fast dom är nervösa. Men får väl försöka samla mod. Jag har ju bara två val, att göra det eller inte. Vet att det inte blir bättre om jag inte gör redovisning så måste tvinga mig själv.
Även fast det inte kommer gå bra så kan ju ingen klaga på att jag inte försökt sen efteråt.
Tack för stödet! Uppdatera om hur det gick om några dagar..