Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettskriver-av-mig
Läst 2674 ggr
Wand
0

Social fobi och vinterdepression

Ja, nästan varje år i hela mitt liv har jag kommit in i en djup vinterdepression varje vinter, och detta har ofta resulterat i att jag får problem i skolan - antagligen just för att det kombineras med min socialfobi, som redan försvårar vardagen avsevärt. 

Har nu inte varit i skolan sedan förra onsdagen, och jag kände idag att jag ännu inte är redo att åka dit.
Det sämsta med det hela är ju att om jag hoppar över en dag så blir det ännu svårare nästa dag, så då hoppar jag även över den, och så fortsätter det tills den dag då jag verkligen MÅSTE gå till skolan, och då blir det lika ansträngande för kropp och själ som att gå 3 kilometer balansgång i snöstorm.

Jag får helt enkelt en sådan grov ångest att jag inte vet ut eller in, och jag vet att det brukar dröja fram till vårkanten innan ångesten släpper och jag kan känna mig lite gladare och positivare.
Vinterdepressionen har dock kommit lite väl tidigt i år…

Fler som får samma "syndrom" under vinterhalvåret? Eller i några andra sammanhang?

Det är ju så synd att sådana egentligen små saker ska förstöra ens vardag så mycket. Jag ÄLSKAR min skola, jag tycker det är jätteroligt att vara där, jag älskar alla lärare och hela min klass och trots att jag gärna ligger kvar och sover i sängen framför att åka dit så är det inte jobbigt på så vis. Det är helt enkelt bara ångest och fobi som får mig att känna att det inte är någon säker plats, och framförallt nu då min säkerhet i klassen har börjat dra sig bort ifrån mig och mitt kläng.

Argh, jag gillar inte detta! Imorgon lovade jag min coach att jag skulle försöka att åka dit. Vi har ledarskap och musik, så det är ju sköna och lätta lektioner att börja med i alla fall. Vi får ju se hur det går..

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Jess89
0

Hur gick det att komma tillbaka igen? Jag känner igen en del du skriver och har känt så under en del perioder. Så vet vad du pratar om. Att bara umgås med människor kan vara bra jobbigt ibland.. Kroppen säger ifrån och man har ingen ork även att viljan finns där.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Wand
0

Det gick väl sådär.. gick i fredags hela dagen faktiskt, idag kunde jag dock inte gå mer än de första två lektionerna då jag skulle till BUP sedan. Så nu hoppas jag på att få hjälp för min socialfobi!

Jess89
0

Går du i gymnasiet eller vad gör du om dagarna? Känns allt jobbigt att göra? Kan du inte få praktik istället kanske kan göra det lättare att komma dit?

Wand
0

#3 Jag går i gymnasiet, musikinriktning. Skulle aldrig klara av praktik, kunde inte ens gå på praktiken i 9:an haha. :( 
Ska prata med coach och rektor om att eventuellt få någon hemstudiedag varje vecka då jag jobbar med skolarbeten men slipper dra mig iväg till skolan. Vet dock inte om detta är möjligt i min skola, då vi har mycket projektarbeten och därav såklart samarbeten och grejer, men det är ju värt ett försök i alla fall.
Sedan ska jag hålla tummarna för att jag får börja med KBT så kanske jag lyckas arbeta bort socialfobin en aning!

Jess89
0

Har du alltid socialfobi eller är det endast under vinterperioden? Om det är under vintern finns det säkert någon metod för att slippa de här besvären. Hoppas att ni kan komma fram till en bra lösning så att du kan klara av skolan.

Wand
0

Nej, jag har haft socialfobi sedan jag var 8 eller 9 år gammal. Konstant, alltså. Det blir bara mycket värre under vintern då jag antagligen blir extra "sårbar" när jag mår sämre, vilket jag som sagt gör under vintern. 

Det hoppas jag med! Vill inte tvingas hoppa av.

Jess89
0

Inget du kan jobba på hos en kurator, eller finns det medicin som kan hjälpa dig att slippa socialfobi?

Stå på dig och visa att du verkligen vill gå kvar i skolan så kommer du att klara det. Hur gör du med allt du missar i skolan? Går du första året på skolan? om inte bör lärarna känna till dina besvär. Jag minns att jag hamnade efter en hel del med när jag gick i gymnasiet, bara de orsakade stor stress och ångest och magont.

Skolan borde göra sitt bästa för sina elever det är ju därför skolan finns. De borde kunna delvis kunna ge dig hemuppgifter, men kan förstå om du inte kan göra allt hemma.

Själv trivdes jag aldrig i gymnasiet så för mig var det skönt att kunna arbeta hemma, och gjorde bäst ifrån mig när jag var hemma. men samtidigt förstår jag lärarna om de vill se en närvarande för att alla lär sig olika och de kan även se så att alla hänger med i det som gås igenom.

[Dominik]
0

Du kan få några tips av mig som borde hjälpa dig att minska depressionen.

• Ät vitaminer och nyttigt mat
  • Motionera, t.ex på kvällen då det inte finns så mycket människor ute på gatorna.
  • Tänk inte på negativa saker/händelser
  • Fokusera dig på saker som du är bra på. Försök tänka positivt hela tiden!
  • Gå till en psykolog eller kurator för att snacka om det h*n vill få reda på.

Skolan är viktigt, du får inte missa det. Skolan är faktiskt livets viktigaste del. Det är som att bygga ett höghus. Om man gör ett minsta fel när man bygger botten så kommer hela huset gå sönder förr eller senare. Fattar du vad jag menar ?