Att redovisa..
Nästa vecka ska vi ha ett grupparbete som vi ska redovisa där framme framför klassen på FRedagen..
hata redovisning…
Värsta som finns :(
/Emma
- Redigerat 2020-12-19 23:29 av Lia
Jag ska redovisa i morrn :( är ganska nervös…
#1 Gick det bra på din redovisning?
Fick idag info om redovisningen, vi ska stå där i grupp och prata i cirka 15 minuter = 5 minuter var.. BLÄ säger jag bara..
/Emma
Ja, sådär. Kollade ner i pappret rätt mycket. :( Fast alla hörde i alla fall vad jag sa :)
Okej, bra att du genomförde redovisningen i alla fall :)
/Emma
Redovisning på Fredag, ca 15 minuter per grupp = 5 minuter per person.. blä!!
Är redan nu olidligt nervös och funderar på att inte redovisa..
Men om jag skippar det då blir det ju bara svårare senare..
Vad har ni för tips inför en redovisning?
/Emma
#5 försök att träna mycket, ex framför en kompis eller en familjemedlem. Det blir lättare då. :)
#6 okej ska försöka göra det..
är så hemskt att man ska vara så nervös .. :(
/Emma
Idag är det fredag så hejjar på dig. Kämpa på. :)
… sjukanmälde mig.. pallade inte att gå..
SKÄMS!
/Emma
#9 nej vad synd :( Fast jag förstår om du gjorde det, redovisning kan vara jobbig även för dom som inte har Social fobi (om du har det villsäja. )
Mjo, redovisningar är det värsta jag vet.. om man har Social fobi är det näst intill outhärdligt också :(
/Emma
Jag vill så gärna söka hjälp för min sociala fobi men alla hälsocentralen öppnar kl 8 och stänger kl 17.. hur ska man hinna dit om man slutar 16.. suck.
/Emma
Vi håller på med redovisningsarbeten i skolan nu med. Det är hemskt, jag kan inte vara med på sådant, och det stör mina betyg. 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Det är ganska uttjatat, men det bästa för att minska ångest inför redovsningar och andra prestationsutföranden är att vara förberedd. Öva, öva, öva! Om man känner sig säker på att informationen man ska ge så försvinner ju ett av orosmomenten, då är det "bara" det sociala kvar sedan. Och där måste man utsätta sig för det som är svårt för att komma vidare.
Men du kanske inte behöver ställa dig inför en klass på 20 elever, du kanske kan prata med läraren om det och hitta en annan lösning? Lärare stöter på sådant här hela tiden, alla jag mött har velat hitta andra lösningar till mig. Antingen genom att jag fått redovisa bara inför läraren, eller så har läraren i fråga helt lagt om upplägget och delat in redovisningarna i mindre grupper med bara 5-6 personer i varje grupp.
Det finns lösningar! Och om du inte mäktar med så ska du absolut inte känna dig misslyckad eller dålig, för så är det inte. Min sambo sade en träffande sak när jag fick ångest inför att gå till skolan en gång. "Det känns ju säkert som att du går mot en säker död, då är det ju inte så konstigt att vänder hem igen".
Att du inte vågar betyder bara att du inte kommit till den punkten ännu, men om ett tag kanske du gör det. För två år sedan kände jag mig fullkomligt missanpassad i alla sociala sammanhang, trodde att det skulle vara så för alltid, men idag kan jag ibland slappna av och tycka att det är roligt att umgås. Man utvecklas och tar sig framåt, om än i små steg.
Kram!
Har full förståelse att du hoppade redovisningen. Det är trots allt bland det läskigaste som finns.
Går inte du en utbildning för att bli personlig assistent? Tycker det är väldigt starkt gjort. Hur är dina tankar kring yrket? Det verkar vara ett väldigt socialt jobb menar jag, är det verkligen något du vill jobba med?
Idag så skulle jag varit på en redovisning men skyllde på att jag måste till vetrinären med min katt och därför inte kommer att komma.
Jag är så rädd att jag ska göra bort mig..
Jag behöver verkligen hjälp, på skolan har jag ingen att vara med, vågar inte prata på diskussioner eller säga något på rasten eller lunchen :(
/Emma
Jag blir enormt stressad om jag ska redovisa nånting. Jag vill inte stå framför alla i klassen och göra bort mig, eftersom jag vet att om jag gör bort mig så är det slut för mig…Jag är en sån människa som vill göra allting helt perfekt, det finns inte plats för fails. Jag blir också rädd när alla kollar på mig :(
Jo, jag går en utbildning till personlig assistent. Går utb för att jag vill hjälpa människor. Vill inte att min sociala fobi ska hindra mig..
/Emma
#19 Min mamma är också personlig assistent :D Nä, social fobin får inte indra dig från att tjäna pengar och hjälpa andra människor (Y)
På utbildningen har vi haft diverse redovisningar men jag har lyckats undvika alla.. folk måste undra…
Idag tex, på fm hade vi gr arb och sedan nu i eftermiddag ska vi redovisa.
Men jag gick hem….
/Emma