Att vara social
Blir snart galen av alla sociala måsten. Hela tiden försöka komma på något att säga för att man inte ska sitta tyst och dem andra undra varför man inte säger något. Få höra att man pratar antingen för tyst eller för lite. Ignoreras för att det är ju ändå meningslöst att säga något till mig. Så istället för att försöka säga något tillslut så är man tyst för ingen bryr sig ändå. Den enda anledningen till att jag ens säger något är för att det är ett måste. Det förväntas av en att vara social, umgås, skratta och ha roligt. När det för mig bara är jobbigt.
Med mina två bästa vänner kunde jag prata med hur mycket som helst för att jag ville. Men förlorat kontakten med dem tyvärr så nu har jag 2-3 kompisar som jag kan prata med. Men dem pratar med alla andra såjag blir den som "förstör". Dem behöver hela tiden ta hand ommig så att jag är med. Jag märker att dom tycker det är irriterande.
Käner att jag är inne i en period där jag är väldigt nere och det gör inte saken bättre. Vill bara krypa ner under täckat och stanna där några månader.
Någon som känner likadant…?
- Redigerat 2020-12-19 23:23 av Lia
Känner likadant! Har aldrig gillat att ta plats i konversationer och pratar väldigt lite när det är mycket folk. Får alltid höra hur tyst jag är eller hur deprimerad jag ser ut för att jag inte säger något osv. Det gör ju lika ont varje gång någon påpekar det men jag har ingen aning om vad man kan göra åt det.
Jag antar att du har Social fobi? I sådana fall så kan du jobba med den och bli mer bekväm med dig själv… det är svårt men om man vill så kan man. Sen sa du att du inte vet vad du ska prata om… det finns hur mycket som helst att prata om! Jag brukar ställa frågor om jag inte kommer på något annat att säga. :)
Okej. Jag har tänkt på det du skrivit med att ställa frågor och det har faktiskt hjälpt mig lite då jag idag träffade en som jag inte känner så bra. Istället för att bara för att bara säga "Ja" och "Nej" så försökte jag komma på frågor att ställa. Samtalet gick lite bättre än vad det vanligtvis brukar göra.
jag känner igen mig i det du säger, men har inga tips, tyvär :/
Vad bra att det går lättare :) Man får ta ett litet steg i taget!