Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettallmänna-frågor
Läst 2996 ggr
[Jessica-B]
0

Agorafobi / Socialfobi

Har jag förstått det hela rätt att skillnaden mellan agorafobi och socialfobi innebär att man enbart är rädd för sociala sammanhang som socialfobiker (med ev. undantag där man kan umgås med familj/vänner/specifika personer utan problem), medan det räcker att man befinner sig på en offentlig plats (förutsatt att det är människor där vid tillfället) för att det skall orsaka t.ex. ångest som agorafobiker - dvs. utan att man på något sätt är social?

Har aldrig hört talas om agorafobi tidigare, så jag är intresserad av att veta mer.

• Redigerat 2020-12-19 23:23 av Lia
Wand
0

Nej, agorafobi är enbart skräck för offentliga platser. Socialfobi kan vara lite olika beroende på vilken grad man lider av, jag t.ex är rädd för allt som har med folk att göra, kan inte umgås med folk, kan inte vara runt folk, klarar inte sociala sammanhang, etc. 

Socialfobi skulle jag säga är en helt annan sak än agorafobi.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Jessica-B]
2

Mer specifikt - vad menar du med "enbart skräck för offentlia platser"? :) var ligger skräcken i en offentlig plats menar jag?

Jag förstår inte skillnaden mellan agora- och socialfobi.
Jag kategoriserar mig själv som socialfobiker, medan läkare diagnostiserat mig som agorafobiker - vilket jag som sagt aldrig hört talas om tidigare. Känns lite knäppt att inte veta vad man "är", och inte förstå varför man inte helt och hållet kan kalla sig för socialfobiker, därför jag vill rota lite djupare i det. ;)

Wand
0

Att man har skräck för offentliga platser menas med att man har skräck för att visa sig offentligt, att man får panik bland mycket folk, oftast i köer och trängsel, t.ex. 

Jag tycker inte att socialfobi är riktigt samma sak då det innefattar allt inom det sociala medan agorafobin enbart gäller liksom på offentliga platser.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Jessica-B]
1

så det har med med blottandet att göra? att man som agorafobiker fokuserar och får ångest av att synas av andra människor?

[Dominik]
0

Jag lider av allvarlig Social fobi, kan inte gå ut utan att bli paranoid eller utan att få ångest eller vara stressad, dock kan jag umgås med vänner utan problem, men det känns ändå as läskigt innan man träffar dem :/