Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettskriver-av-mig
Läst 1289 ggr
Wand
0

Det krockar...

För en dryg månad sedan startade min ADD-utredning på BUP. Min mor följde med, jag skulle aldrig ha kunnat ta mig dit annars. 
Allt gick bra och jag fick ny tid, men min mor vägrade att följa med på resterande möten pga att hon inte vill åka in till stan och bara sitta och vänta på att jag ska bli klar.

Detta har resulterat i att jag helt enkelt struntat i att gå, och de har ringt och gett mig nya tider etc, men jag har åter och åter struntat i att gå. 

Nu fyller jag 18 om drygt 2 veckor och därefter kan jag inte få utredning från BUP, och att starta en ny utredning kan ta flera år.
Jag har en sådan hemsk ångest över allt detta då jag längtat efter utredning i många, många år, och nu kan jag inte genomföra det bara för att min sociala fobi inte låter mig göra det.

Jag har försökt att ta mig dit då jag fått tider, men jag har inte kunnat.

När jag var där på första mötet så sade de också att jag får försöka gå, eller att jag kan ta med en vän. Men den enda vän jag har går i min skola, vi har strikta tider och hon kan ju inte skolka för att jag inte kan gå själv, då riskerar hon att bli av med sina pengar.

Det här är första gången som jag verkligen blivit stoppad av min fobi, och det känns förjävligt.

Kände bara för att skriva av mig och min olycka. Obestämd

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

• Redigerat 2020-12-19 23:16 av Lia
[CajsaBajsa]
0

Kan du inte förklara för din mamma hur du känner? Att du inte kan förmå dig att gå själv, i alla fall inte i början. Eller prata med någon lärare i skolan om att din kompis ska få följa med fastän det är skoltid. Skolka är inte bra alls, men om du förklarar vad det handlar om kanske din kompis kan få ledigt för att vara stöd. Ofta är folk förstående och tillmötesgående om man förklarar ordentligt. Glad

Wand
0

Självfallet, det har jag gjort, och hon är väl medveten om hur jag inte klarar av sådana saker, men hon varken vill eller kan. 

På skolan måste de i sådana fall även ha min väns mammas medgivande för att ge henne "ledigt", och hon skulle aldrig göra det, framförallt inte för en sådan "småsak"… sedan vill hon inte själv heller, så det är ju rätt svårt ändå, haha. Flört

[CajsaBajsa]
0

Jaha… Rynkar på näsan Men ush vad jobbigt! Då vet jag inte vad du kan göra. Kan du inte få telefontider? Fast det kanske också är jobbigt.

Wand
0

Telefon är hemskt jobbigt, men funkar bättre än att gå dit haha. Tror dock sådant är svårt, men vet inte, hm. 
Just nu vet jag inte riktigt om jag fått någon ny tid ens… Obestämd