Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettber-om-råd
Läst 1298 ggr
Clemetin
0

Få hjälp?

Jag antar att jag har nån sorts Social fobi.. Jag vågar helt enkelt inte gå ut. Det går bra ibland men jag håller mig helst borta från det. När jag går ut, (jag bor inne i stan) så är det ju ganska mycket folk och jag får en skrämmande känsla av något slag och blir alldeles yr och vinglig.

Jag kan absolut inte prata med främmande människor alls och inte heller titta någon i ögonen, när folk pratar med mig så tittar jag runt eller ner på golvet istället.

Jag pratar även i telefon med min mamma varje gång jag ska ut för att kunna hålla mig lugn och det hjälper faktiskt.

Fast nu börjar jag bli lite trött på den här rädslan och jag vill våga gå ut och göra saker utan att jag ska gömma mig, Och jag undrar om det finns någon sorts hjälp för detta?

• Redigerat 2020-12-22 00:40 av Lia
matsdotter
0

Ta inte det här fel, men du kanske borde kolla upp lite ang. vad det finns för kännetecken när man har Aspbergers? Det du beskriver låter nämligen precis som hur en bekant till mig med Aspbergers beter sig "bland folk", dvs. ute på stan osv, och även med folk som är just bara bekanta.

Det kan förmodligen finnas hundratals andra saker som kan göra att du mår som du mår och gör som du gör, men det var vad som direkt slog mig när jag läste din text, att det låter precis som hur min bekanta beter sig i sådana situationer.

[CajsaBajsa]
0

En med apserger kan vara helt tvärtom också, inte vara blyg/osäker alls och snarare titta folk för mycket i ögonen.

Jag tycker snarare det låter som du har någon form av social fobi/ångest. Det bästa är att vända sig till psyk och berätta om problemen och få professionell hjälp. Det som finns är ju psykoterapeut och olika ångestkurser och liknande. Dock kan kurser vara lite överkurs när man får ångest av att vara bland folk Flört Jag har fått väldigt bra hjälp de gånger jag sökt.

Clemetin
0

Tack så mycket för svaren.

#1 Jag har A-typiskt autism som också kan vara en anledning till detta.

#2 Ska kolla upp det, tack :)