Gruppterapi
Nu börjar jag vara nervös inför imorgon. Ska börja i en grupp med andra som har liknande problem som jag. Det är en liten grupp, vi skulle bara vara 5-6 st. Det enda som känns lite lugnande är att alla där kommer förstå. Men samtidigt otroligt nervöst.. Och jag vet att man ska få ta det lugnt, och inte berätta mer än vad man själv vill. Men bara tanken att jag kommer behöva träffa nya människor, och prata inför dessa är jobbig. Någon annan som prövat sig på detta?
Jag har gjort det i två omgångar men hur gick det för dig?? Kändes det ok när du väl var där? Vad känner du inför nästa träff?
Väldigt blandade känslor. :P det var skitjobbigt och var stressad. Hade hjärtklappning, tror jag var röd i ansiktet mest hela tiden osv. Vi satt och pratade två och två utifrån några frågor. Men samtidigt var det som skönt att träffa såna som förstår och har samma problem. Jag tror det är sån här träning jag behöver med tanke på hur jag reagerar så ska se till att åka på nästa möte också även om det känns jobbigt. Har det varit en bra upplevelse för dig?
Jag förstår din stress osv. men var stolt över att du var där.
Alla nya situationer är ju jobbiga i början för de flesta oavsett om man har Social fobi el inte.
Första gången jag gick i KBT i grupp (är det kbt du går i?) var v -04 o jag hade ingen tidigare erfarenhet av terapi o jag mådde jättedåligt (utmattningsdepression). Det var i helt fel skede av mitt liv o gav mig absolut ingenting, tvärtom.
Andra gången var mindfulness i grupp o alla hade olika problematik. Jag tyckte inte om uppläget. Jag som har Social fobi kom inte så mycket till tals. Jag blev varken bättre el sämre. Nej, vad som hjälpt mig är 8 års samtalsterapi o mycket träning. Att våga utmana mig själv.