Social ångest iFokus

Social ångest

Etikett: ber-om-råd
Läst 3450 ggr
annaforsgren
1

Tänker mycket på livet

Hej! Jag har varit medlem i iFokus länge, men det här är första gången jag är inne på den här sidan.

Jag har för ett halvår sen fått min första pojkvän och det är det bästa som har hänt mig och det är helt underbart! Han är jättepratig, folk brukar till och med säga åt han att vara tyst för att han nästan snackar för mycket. Jag är så glad att jag träffat honom för att det är precis vad jag behöver för att bli framåt som person själv.

Jag har redan sedan jag var liten, varit blyg, men framför allt tyst. Jag har under hela min skolgång fått leva med kommenterarerna "Varför är du så tyst?" "Varför säger du aldrig någonting?" "Anna säg någonting". Dem kommentererna är det värsta jag kan höra i mitt liv, det är värre än någonting annat. Jag har alltid fått höra från lärare " Du borde ta för dig mer" "Du borde räcka upp handen oftare" "delta mer i diskussionerna". Jag har fått leva med att folk inte väljer att vara med mig på grund av att jag säger för lite och därför blir tråkig. Flera gånger när jag fått kommentarerna har jag gått iväg och börjat gråta, jag har gråtit så många gånger hemma på grund av det här att jag har tappat räkningen.

Jag har på senare tid kommit fram till att jag har Social fobi när det gäller vuxna människor, när jag var liten så hatade jag att träffa släkten, jag satt alltid jättelänge och protesterade, satt kvar i bilen och vägrade gå. Än idag märker jag att jag känner ångest när jag ska prata med vuxna människor eller som på praktiken, där jag ska jobba ihop med vuxna i en månad utan att jag känner någon. Jag har helt enkelt svårt att prata med dem och svårt att relatera till vuxna, jag blir då tillbakadragen och säger knappt någonting. På måndag ska jag praktisera på en djurklinik och jag kan känna den här ångesten en vecka innan, kan gråta över att jag inte kan hantera situationen och att det aldrig blir som jag vill att det ska vara. Jag vill inte höra ännu en gång att jag "borde prata mer och att jag är blyg" Har fått höra det på alla praktkplatser jag varit på.. och det stör mig som fan.

Sedan jag började gymnasiet har jag blivit mycket bättre när det gäller den sociala biten, har fått fler vänner och är mer öppen, men fortfarande kan jag bli tyst och tillbakadragen när främmande människor är inblandade, för jag är rädd hur andra ska se mig och att jag ska göra bort mig. jag tänker helatiden på att jag måste säga någonting så att de inte ska få den bilden av mig som "tyst", men då blir jag bara värre och har jättelätt för att bli generad.

Det konstiga är att jag vill vara med andra människor, jag hatar att vara ensam/själv, så fort min pojkvän eller kompisar åker iväg blir jag ledsen, för då kommer känslan tillbaka över att jag är själv och känner mig nästan "övergiven". Men jag vill inte ha den känslan.

Hur ska jag göra för att bli av med den här "vuxenångesten" är själv rädd för att bli vuxen (är 19 år). Hur kan jag bli fri från mina negativa tankar som gnager i mitt huvud? Jag vill bara vara lycklig över mitt livoch att jag fått en pojkvän som accepterar mig för den jag är.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

• Redigerat 2020-12-19 17:30 av Lia
annaforsgren
0

Oj haha;D vad långt det blev, men jag behövde skriva av mig eftersom att jag nästan aldrig pratar med någon annan om det här.

[CajsaBajsa]
1

Jag kan bara säga att jag känner igen mig jättemycket.

LeeKnow
0

Stämmer in på mej men jag är bara 10 år (Fyller 11 om en vecka)

Blueberry95
0

Känner också igen mig… :/

[Uggladyrkaren]
0

Är också 19. Känner igen mig typ…. exakt. Du är verkligen inte ensam. Dock nu efter gymnasiet skildes klassen åt och alla bor på helt olika ställen och jag träffar inga vänner längre. I skolan träffade man alltid på olika bekanta, vänner osv och hittade på saker. Nu är den enda jag träffar min pojkvän och en annan barndomsvän. Pluggar distans nu ett år med till hösten börjar man högskola. Hoppas man hittar några vänner där. Jag har inga stora krav alltså. Bara att man snackas vid ibland, hittar på något ibland, fikar whatever. Men de flesta jag känner vill ut och supa för att kunna umgås. Det ligger inte i mitt intresse så… ja… livet är inte lätt. 

// Julia

annaforsgren
0

Skönt att höra att man inte är ensam iallafall ;) Jag ser inte fram emot att sluta skolan på grund av det som du säger #5, att man kanske inte träffar dem mer. Jag känner mig inte redo att gå ut i vuxenvärlden och börja jobba, vill fortsätta gå i skolan i 5 år till, så jag kan få mogna i min egen takt, men nee.. så funkar ju inte världen. Tror jag ska ta ett år och försöka hitta jobb, men en "tillbakadragen" person är ju inte eftertraktad på marknaden tyvärr, så vi får se. Får försöka spela "utåtriktad" på intervjuer. Sen ska jag nog plugga vidare om ett år :)

[Uggladyrkaren]
0

Då gör du precis som jag ;) Har inte lyckats hitta något jobb, men jag ska inte påstå att jag verkligen försökt hitta något heller. Nöjer mig med pengen man får från CSN. Precis som du säger, vi är inte eftertraktade på arbetsmarknaden. Det är rent av diskriminering. Bara för att vi är mer tysta ses det som något dåligt. Och genom hela skolgången fick man höra att man måste synas mer. Varför det om jag får fråga? Jag är tyst för att jag trivs med det. Om nu andra gillar att skräna och skrika för att synas så får väl de göra det? Det är deras val. Men när det anses som något dåligt att vara lugn och tyst blir jag bara förbannad. Likadant när man döms av människor man inte ens känner och blir kallad "tråkig" eller "konstig". Förjävligt.

annaforsgren
2

Jaa exakt, det känna alltid som att folk menar att det är dåligt att vara tyst och lite tillbakadragen, nästan som att folk anklagar en för att man är det. Precis som att man får vara jättepratig så borde man få vara tyst om man vill det. Men nu är det inte så att jag vill vara tyst, utan jag ser det snarare som ett handikapp för mig. Antagligen känner jag så för att jag hela livet har fått höra att jag inte ska vara tyst, utan att ta för mig mer, men hur mycket jag än försöker så har jag så himla svårt för det. Det är helt enkelt så som jag är som person och det är svårt att ändra hela mig efter vad andra tycker är "normen". Men har hört från andra att dem tycker att jag blivit mer pratig och framåt på senare tiden och det glädjer mig :) Jag känner att jag får mer tillbaka genom att vara framåt och bjuda på mig själv, men samtidigt så har jag inte dem egenskaperna som gör mig till en pratig person. Tror också mycket att det har med utseende att göra, hur ansiktet är format och uppbyggt gör att vissa ser blyga och tysta ut i grunden och därför ser folk en som tyst redan från början fast man kanske inte är det. Jag har t.ex. ett ganska runt ansikte och ganska liten mun xD och det gör att jag inte kan le lika stort som andra och kan se sur ut fast jag inte är det, och det kanske gör att folk uppfattar mig som lite sur, fast jag egentligen inte alls är det. Det är också frustrerande…