Social ångest iFokus

Social ångest

Etikett: skriver-av-mig
Läst 1860 ggr
LeeKnow
0

Har jag social fobi?

Hej! Jag är en tjej på 11 år som tror att jag har Social fobi! Hemma är jag väldigt pratglad och skrikig, Men så fort jag kommer til skolan/stan blir jag tyst som en mus och försöker gömma mej genom att gå "ihopkurad" Eftersom jag inte går rak som man ska så får jag väldigt ont i nacken och ryggen, ofta kommer jag på mig själv med att gå bakom någon vuxen så att jag inte ska synas och slippa ha så ont i nacken och ryggen. Dessutom så har jag långt hår så jag går ofta med huvudet nerfällt och stirrar ner i marken och "Gömmer" mig bakom håret. I skolan har jag bara 3 (!!) vänner p.g.a att jag är så tyst! Jag räcker aldrig upp handen på lektionerna om jag gör det så tycker jag det är pinsamt om jag får svara, Jag tror det hör ihop med att jag är rädd ifall jag ska göra/säga fel. I skolan så är jag ochså hellre hellre själv än är med de andra, Och jag är ganska galn här hemma och säger ganska opassande saker det är ochså en anledning till att jag inte vågar prata, jag är rädd att säga fel saker. Det känns som om alla andra i skolan tycker att jag bara är i vägen för de när jag ändå inte säger/umgås med de. Som t.ex så var vi på en cykeltur till en sjö med skolan för inte så länge sen, allt gick bra men efter ett tag så fick jag känslan av att min lärare helst ville att jag skulle ramla ner och dö. Trots det så är hon väldigt snäll och tålmodig och tvingar mej aldrig att prata förutom när hon vet att jag klarar det. Nu efter sommarlovet ska vi oturligt nog få en ny lärare.  Efter sommarlovet kommer jag även att börja gå till kuratorn (Eller vad det nu heter,,, Vet inte) och prata om varför jag är så tyst. Dock befarar jag att hon kommer prata medan jag nickar eller skakar på huvudet. Och jag känner mej ofta obekväm och ivägen i många situationer, T.ex kalas vägrar jag gå på, mamma måste tvinga iväg mej oftast. Jag blir rädd då "Vad ska vi ha för kläder?" "Vad ska vi göra?" "Är det verkligen säkert att jag är bjuden?" Såna tankar spökar alltid i mitt huvud, när vi kommer dit vill jag inte lämna den som sjusade dit mej. Så det hät är det jag kommer på nu.. Dock är jag väldigt trött ;) // Hyvens Tacksam för svar! :)

.

• Redigerat 2020-12-19 18:28 av Lia