Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettber-om-råd
Läst 3645 ggr
[Sniff]
0

Vad tror ni?

Hej folk!

Jag är 16 år, och jag har de senaste månaderna läst lite om Social fobi och känt igen mig i en del. Nu vill jag veta vad ni tror.

Som barn kände jag mig obekväm i många situationer. Jag ville inte gå på kalas, för jag visste aldrig vad som skulle hända, vad jag skulle ha på mig eller vilka lekar som skulle lekas. Dåliga lekar var de där man måste göra något själv, där andra ser en och man står i centrum en stund. Mina föräldrar fick alltid tvinga iväg mig till kalasen, oavsätt hur bra vän jag och födelsedagsbarnet var. Idrotten i skolan var också en plåga där man inte kunde gömma sig. När det var som värst vägrade jag gå till skolan de dagar då vi hade idrott. Och de dagar vi hade engelska. För på engelskan, och senare på franskan och nu tyskan, då måste man prata. Och på ett annat språk dessutom.
I fyran slogs vår klass ihop med en annan. På rasterna lekte min klass kurragömma med dunk, men jag var aldrig med. Istället satt jag på en bänk och väntade på att lektionerna skulle börja igen. Jag var nämligen väldigt rädd för att göra fel, och säga fel namn till den jag hittade. Jag hatade skolan när jag var liten.

Idag har skolan blivit bättre. Fortfarande är tyskan och engelskan jobbiga, men min idrottslärare här på gymnasiet är helt underbar. En tyskalektion fick jag prata och arbeta med en kille jag aldrig pratat med förut, jag fick också säga två saker i helklass och dessutom spela upp en låt för gruppen. När jag kom ut fick jag sitta vid mitt skåp en lång stund, för mina ben skakade så att jag knappt kunde stå. I flera veckor efteråt började jag skaka, svettas, hacka tänder och frysa en timme innan tyskan började. Mitt hjärta bankade, jag var så otroligt nervös.
Att stå upp och prata inför klassen har blivit mycket lättare. Sen jag blev vegan har jag lärt mig att jag kan prata om ett ämne jag brinner för. Det har hjälp mycket.
Men fortfarande vill jag inte gå på fester, när jag är hemma hos någon är jag nervös och har svårt att slappna av. Jag åker aldrig buss själv, jag gillar inte att gå ute ensam alls och jag vill inte handla själv. När jag går till skolan svettas jag något otroligt, det spelar ingen roll hur sakta jag går, hur lite kläder jag har eller om det är trettio minusgrader. På den vägen kan jag möta någon jag känner, vilket får mig att känna mig väldigt obekväm.
Jag går inte hem till kompisar ensam, jag måste ha någon med mig. Jag ringer ingen jag inte känner väldigt väl (familjen och några kompisar). Jag blir nervös av att vara ensam med någon jag inte känner så bra och jag har sällan ögonkontakt med den jag pratar med. Jag vill inte hämta brorsan från skolan, men det kan jag göra. Hem till hans kompisar går jag inte och hämtar honom.

Jag tycker det är obehagligt att kontakta människor jag inte känner. Jag gillar inte att vara på nya platser eller situationer, där jag inte vet vad som kommer hända eller vad som förväntas av mig. Nu har jag säkert glömt en hel del, men det är de saker som jag kommer på nu. Kort sagt, är jag bland folk är jag nervös och obekväm.

Om någon nu orkade läsa allt, vad tror ni? Har jag Social fobi, eller är jag bara blyg eller liknande?

• Redigerat 2020-12-19 18:27 av Lia
moa_h
0

Kan mycket väl vara Social fobi, jag fick diagnosen i somras, och känner igen mig i det mesta du skriver! Har för mig att det är när man faktiskt börjar undvika saker som är jobbiga som gränsen för vanlig blyghet går? Att man inte kan göra det man vill pga problemet….ta kontakt med en psykolog om du känner att du vill ha hjälp med det! :D

[Sniff]
0

#1 Har också hört att det är där gränden går. Jag undviker inte allt, men som sagt så åker jag inte buss ensam, går inte på kurser och liknande ensam, och om jag ska hem till någon kan jag dra mig ur i sista minuten, eller så får man dra mig dit, haha. Tack, ska prata med kuratorn i skolan eller något, om jag tar mig dit någon dagGlad

[CajsaBajsa]
0

Det kan ju också vara så att någonting annat ligger bakom, som har gjort att du utvecklat en Social ångest.

Men eftersom det är ett så stort problem att det hindrar dig i livet så tycker jag du ska ta kontakt med psyk och försöka gå till botten med det.

[Rosethorn]
0

Ojj, det skulle nästan kunna varit jag som skrivit det där.. Känner igen mig väldigt mycket. Framförallt i hur din situation såg ut som yngre.

Det låter som om du har Social fobi, enligt mig. Eller åtminstone extrem blyghet.

Tog du kontakt med kuratorn? :)

[Sniff]
0

Blev kallad till skolsyster idag och tog upp det väldigt snabbt då men vi hann inte prata om det. Nästa tisdag ska jag träffa läkaren på skolan, så då får jag en chans till att ta upp detGlad

Uuuuuh, ikväll ska jag åka till årsmötet som ordnas här där jag bor. Jag ska hjälpa till att dela ut fika. Men jag måste åka dit med en person som jag bara träffat ett par gånger innan, jag vet knappt vart vi ska, jag vet inte vad jag ska göra där, jag vet inte vilka som kommer vara där och jag VILL INTE. Jag har inte bestämt mig för om jag ska följa med dit eller om jag ska låsa dörren och låtsas att jag inte är hemma. Blir nog svårt att få hunden att hålla tyst om det ringer på klockan.

Jag kan inte tänka på det, kan inte planera för det, för min hjärna liksom skyddar mig från och varje gång jag bryter igenom vill jag gå och gömma mig under sängen eller något. Jag vill inte.

Och mamma är inte hemma, jag måste helt ensam ordna upp det här. Uuuuuh.

[Sniff]
1

Jag lyckades säga till henne att jag inte kunde följa med, skyllde på matteprovet imorgonSkäms Gud så skönt! Skrattande

[Sniff]
0

Pratade med skolläkaren och skolsyster igår, på tisdag ska vi gå till ungdomshälsan där jag ska få prata med någon som är mer insatt i ämnetGlad

wixie
1

Jej:D

[Sniff]
0

Jag och skolsyster gick dit och pratade en stund, de ska höra av sig och boka tid åt mig så att vi kan börja en behandling.

Dock så tycker jag att det har blivit lite värre, min telefonfobi börjar hindra mig från att svara när någon ringer också. Det har alltid gått bra förut. Ungdomshälsan kommer ringa från dolt nummer, usch jag blir nervös. Sen måste jag gå dit själv också. Jippe.

axilur
1

Ursäktar mig för ett långt inlägg redan nu, läs den som orkar. Glad

Jag känner också igen mig väldigt mycket, men jag undrar samtidigt - är det skillnad på Social fobi och "bara" dålig självkänsla?

Jag tror att mina problem, som låter nästan exakt som du beskriver dina, berodde på att jag hade en förbaskat dålig självkänsla när jag växte upp. Jag fick nog aldrig den sunda bekräftelse ett barn behöver, jag växte upp i en ganska dysfunktionell familj och har alltid "varit så duktig" och iom det haft en prestationsångest som heter duga.

När jag tillslut vägrade att gå till skolan helt, eller ens utanför hemmet, så fick jag diagnosen Social fobi och fick prova på KBT ett par gånger. Jag gick aldrig mer än en gång på dessa möten, för att det var förjävla skrämmande med Exponering och jag visste helt enkelt inte om jag skulle klara av det - eller hur jag skulle klara av det. För jag kände inte mig själv, jag visste inte vart jag hade mig själv, vad jag var kapabel till och inte. I mitt huvud var jag kanske värdelös och hade ingen aning om hur man var social med andra människor. Jag trodde att alla skulle skratta åt mig och att jag skulle göra mig själv till åtlöje genom att försöka vistas bland människor.

Inte en chans att jag sa något högt i skolan eller räckte upp handen, jag kunde ju svara fel även om jag var bombsäker på svaret. Det var inte värt det. Jag ryser fortfarande när jag hör "en och en" och "redovisning", det sitter så hårt inpräntat.

Man kan nästan säga att jag tog mig själv på för stort allvar, på nåt sätt. Jag trodde att alla hade ögonen på mig i bussen, i affären eller i andra sammanhang. Att alla brydde sig om vad jag gjorde (för fel), hur jag stod eller hur jag gav kassörskan pengar. Och tänk om, TÄNK OM jag skulle tappa pengarna ur handen precis när jag skulle betala?
Alla skulle se det, skratta åt mig i smyg och tänka på det här för evigt.

Fast riktigt så är det ju inte, det gäller att konfrontera sina dumma tankar och motbevisa dem.

Ju mer åren gick, desto säkrare blev jag på mig själv, jag liksom hittade mig själv, klyschigt nog, och insåg att jag är rätt bra ändå. Tillsammans med samtalsterapi på missbruksenheten, - för där är det också lätt att hamna givetvis - i drogträsket.
Jag har nu, efter 12 år nästan helt tagit mig ur "fobin". Jag vågar vara jag idag, även om jag kanske inte ställer mig och pratar inför en skolklass (skolmiljön är läskig fortfarande) eller en samling okända människor så har jag tagit tillbaka min plats. Jag är säker på att det händer alla med de här svårigheterna tillslut, det är bara en tidsfråga.

Men åter till frågan: Vart går gränsen mellan "bara" dålig självkänsla och diagnosen Social fobi?

/Anneli

[Sniff]
1

Nu har jag börjat gå till ungdomshälsan och prata med någon, det känns hur bra som helst men det är ju lite hemskt att gå dit. Men jag vill må bättre, så det är värt det.

Förrra veckan skulle jag köpa frimärken, det tog mig typ fyra-fem dagar att ta mig till affären. Tillslut följde mamma mig, och då gick det. Jag brukar kunna gå själv i affärer. Men blä.