Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettarbete-skola
Läst 1753 ggr
[Joz]
0

Redovisning...

Är det verkligen normalt att vara så rädd för att prata inför klassen som jag är? Jag sitter och oroar mig flera veckor innan. När det verkligen är dags kan jag knappt ta mig ur stolen och gå fram till tavlan. När jag väl står där blir jag röd, darrar som ett löv och när jag försöker prata blandar jag bara ihop allting. Sen dröjer det inte länge innan tårarna kommer och jag står där som ett fån och ser på när hela klassen börjar viska och småle.

Olyckligtvis måste jag snart uppleva det här igen eftersom att min lärare inte tillåter mig att redovisa i smågrupper längre. Hon tycker tydligen att jag är redo att göra det i helklass.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag mår verkligen uselt och känner mig spyfärdig bara jag tänker tanken… Gråter

• Redigerat 2020-12-22 00:29 av Lia
appalpaj
0

Har du berättat för din lärare att du fortfarande tycker att det är extremt jobbigt? Hon har ju ingen rätt att tvinga dig att redovisa inför hela klassen, bara för att HON tycker du är redo!

Kan du inte vara "sjuk" den dagen hehe? Mitt bästa tipsFlört Nä men något som kan va positivt med att du gör redovisningen är att hon själv får se att hon borde lyssna på dig, och förmodligen gör det bättre i framtiden. Förstår såklart att det inte är något som tar bort din ångest, och tyvärr har jag inget bra tips att ge heller! Ska jag göra redovisningar så gör jag dem bara för läraren i ämnet nu mera!
Hoppas det känns bättre snart!

Medarbetare på Social fobi ifokus

[239]
0

Hej!
Jag har varit precis som du! MEN jag har haft tur och haft snälla lära som tillåtit mig att redovisa endast inför dem och en klasskompis. Dock så valde jag ändå att utmana mig själv och redovisa i vissa ämnen på gymnasiet som det kändes ok att göra det på. Får jag fråga - ska du redovisa ENSAM inför klassen eller tillhör du en grupp du ska redovisa tillsammans med? Om du är med i en grupp som du ska redovisa med så kan du ju be dem att du får prata/ta det kortaste stycker att redovisa. Ett annat tips är att prata med din mentor/klassföreståndare/annan lärare och be om hjälp. Oftast kan det hjälpa att ta upp problemet med en annan lärare och den läraren kan sedan gå och prata med den lärare som du ska redovisa inför. Nu går jag på högskolan och har hittills redovisat VARJE gång inför HELKLASS, det har gått riktigt bra faktiskt, har lärt mig att man måste utmana sig själv och bara göra det. Kanske beror det dock mycket på vilken klass man går i också såklart och om man känner sig bekväm i den.

Många kramar och lycka till! YOU CAN DO IT. Tro på dig själv.