Social ångest iFokus

Social ångest

Etikett: relationer
Läst 2401 ggr
[Älskamig]
0

Svårt att prata känslor!

Jag har jätte svårt för att prata om känslor öga mot öga med någon. När min ena kompis sa idag att hon var väldigt glad i mig, så kunde jag inte säga något mer än ett pipigt "detsamma" .. 
Säger pojkvännen att han älskar mig, så är det likadant. Då blir det "detsamma" :(

Har inga problem att skriva allt, men när man ska prata är det hemskt!
Vad kan man göra? Vill ju kunna säga det, men går liksom inte :o

• Redigerat 2020-12-22 00:27 av Lia
ceccie
0

Jag sitter i samma sits och det är skitjobbigt.

Blanksteg
0

Lider av samma problem, kan knappt ge andra komplimanger.

Jag tror att man helt enkelt bara får öva, öva och åter öva. Finns nog inga genvägar.

Om du pratar med din pojkvän om det så förstår han säkert och hjälper dig. Ni kanske skulle kunna då och då sätta er ned och prata om känslor, vad ni tycker om varandra. Ta det i små steg.

Du kanske kan börja med att berätta för din pojkvän vad du känner för en vän. Ett annat alternativ skulle kanske vara att du först skriver till din vän vad du tycker om/känner för henom, och sedan berättar det öga mot öga, när vännen då redan vet vad du känner/tycker, vilket då kanske skulle göra det lättare för dig.

Miilla
0

Förstår precis hur du känner. Har själv alltid haft svårt att visa känslor/få komplimanger m.m. Det är nästan så jobbigt att man inte vill höra att andra säger bra saker om en. Blir en sådan jobbigt situation då man inte riktigt vet vad man ska säga tillbaka, svårt att titta personen i ögonen m.m. Sen tror jag att jag har väldigt svårt att höra någon säga något bra om mig därför det känns som att man inte riktigt "förtjänar" det.

candyme
0

O¨ckså jag känner igen mig i detta.

Gick hos en psykolog ett tag men efter några gånger slutade jag att gå dit då det blev för jobbigt.

/Emma

[Norpan88]
0

Man kanske kan säga samtidigt att "Jag har lite svårt att ta till mig komplimanger och svara tillbaka på ett bra sätt"

Då kanske man får igång ett samtal om känslor Glad