Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettbehandling
Läst 2502 ggr
appalpaj
0

Ångestdämpande medicin?

Hej! Jag undrar om någon här har gått till läkare på vårdcentral för att få ångestdämpande medicin (typ SSRI) utskrivet, och hur det har gått?
Jag funderar själv på att göra det, men är rädd för att bara bli hänvisad till kurator. Jag har tidigare gått till skolans kurator (går sista året på gymnasiet), men hon kunde inte hjälpa mig. Jag har provat KBT via internet. Jag har gått till en KBT-terapeut men vågade aldrig prata med henne så vi fick ge upp. Skulle förmodligen inte klarat av att berätta om min situation* för läkaren och måste då skriva på ett papper och ge denne där jag skriver om min situation. Tror ni att jag skulle kunna få något utskrivet? Vill så himla gärna bli bättre.

(*Jag känner mig väldigt begräsnad av min rädsla. Jag går runt själv i skolan, jag har inga vänner, jag vågar inte prata med mina klasskompisar, jag äter lunch på någon av skolans toaletter, jag vågar inte be om hjälp eller prata med lärarna, jag börjar gråta om jag måste säga något inför klassen.)

Medarbetare på Social fobi ifokus

[LemonLime_]
0

Jag gick till en kurator för att prata och efter samtalet tyckte hon att jag skulle uppsöka min närmaste vårdcentral för en bedömning av min depression.

Jag anmälde mig vid vårdcentralens kassa och fick vänta på en syster så jag kunde säga vad jag behövde hjälp med och så hon kunde boka en tid till mig om jag behövde träffa en läkare.

Jag fick en läkar tid, träffade läkaren, vi pratade lite och så fick jag fylla i ett papper med frågor (HAD, men finns lite olika) och efter det gjorde min läkare en bedömning. De kommer nog vilja ta ett blodprov också för att se att det inte är nått noj med värderna. På nästa läkarbesök om proverna har kommit in får du reda på hur din läkare bedömt dig.

Om du mår dåligt kommer de erbjuda dig SSRI medicin då (erbjuder, eftersom de inte får tvinga till något inom vård) och att du förmodligen ska träffa läkare och kurator/psykolog regelbundet medans du tar medicinen

Annars kanske du kan kontakta närmaste vuxenpsykiatri eller åka dit direkt så kan de nog hjälpa dig, och om du vill eller behöver bli inlaggd kan du bli det där (jag har inte varit inlaggd där fast när jag fick det förklarat lät det som att vara inlaggd på sjukhus ungefär = Får hjälp med det man tycker är svårt, får mat och medecin om så behövs skulle jag tro, samt att det alltid finns personal i närheten så klart)

Denna kommentar har tagits bort.
appalpaj
0

Tack LemonLime_ för att du delade med dig av dina erfarenheter. Nu vet jag lite mer om hur det kan gå till :)

Medarbetare på Social fobi ifokus

[LemonLime_]
0

Varsågod! Hoppas det känns lite lättare nu när du vet lite mer :3