Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettskriver-av-mig
Läst 2402 ggr
ChristianK
0

Ensam/Trasig/Missnöjd

Hej! Hur står det till? Hoppas att jag skriver i rätt forum nu, jag har både ett och annat som jag vill skriva av mig om Glad

Jag har haft Social fobi sen tidiga tonåren, men fattade inte riktigt var som var fel, tog inte tag i det förrän för 3 år sen, när jag besökte en läkare och berättade om hur jag mådde psykiskt. Har nyligen fått diagnosen generaliserad ångest med, efter att de först trott det handlat om endast depression.

Vore trevligt att prata med andra här som också känner sig ensamma och höra om era bekymmer, tankar, någon som fått tips om vad man kan tänka på osv.

Jag ska försöka beskriva i runda slängar hur mina bekymmer har tett sig under speciellt de senaste åren, men lite om bakgrunden också som jag tror förvärrade min psykiska hälsa.

Jag var väldigt blyg redan från 6-7 års åldern. Men vänner hade jag, de få åren vi bodde på samma ort. Mina föräldrar skilde sig för första gången ungefär då. Farsan speciellt ville reparera förhållandet med morsan då, och de försökte lite i omgångar, men morsan har alltid varit svår att ha att göra med, "när det passar för henne"-mentaliteten så att säga, lite ensamvarg.

Jag, mina tre syskon, mina föräldrar, flyttade runt i Sverige, och bodde på ett tiotal orter kanske upp till jag var 15-16. Under större delen av den tiden bodde vi alla 4 hos farsan. Morsan flyttade alltid till en egen lägenhet i samma län el ort, men hade någon av oss boende hos henne mest under korta perioder. Vi är nu en trasig familj, där jag och farsan, lillbrorsan, kan prata med varandra.

Morsan har jag droppat kontakten med, för att jag är besviken på hur hon behandlade mig, mina syskon och farsan med under många år, med frånvaro och kyla. Min syrra är 23, hon bodde hos morsan under de senare åren och beslöt i princip för att inte ha någon kontakt med någon annan än morsan när hon flyttade till eget, konstigt nog, fast farsan var den som försökte hjälpa henne under tonåren när hon hade det jobbigt med självförtroendet, ville skaffa silikonbröst och hade allmänt skeva tankar om hur hon såg ut, helt galet. Han sa ju ifrån, var antagligen därför hon vände sig till morsan istället som bara höll med om allting för att det var lättast så.

Lillbrorsan är 22, och lider av schizofreni sen tonåren. Hur snäll som helst, men klarar inte av vardagen själv, kan bli väldigt förvirrad, få tvångstankar m.m. kortfattat. Farsan har fått kämpa med honom sen 14-årsåldern, stöttat honom, få rätt diagnos, tragglat med psyk för att de ska hjälpa honom på rätt sätt osv. Morsan har tittat på och kommit med meningslösa åsikter som inte gett något, besökt han ibland, när han bott på gruppboende. Farsan är nu sliten, kraftigt överviktig, mår inte toppen psykiskt, sjukskriven. Det är inte förrän många års slit som han nu äntligen ska få hjälp med diet och träning genom arbetsförmedlingen. Han flyttar antagligen till sommaren, till en kvinna som bor i Skåne. Ca 60 mil härifrån (Västmanland) :) De har känt varandra länge, men knappt träffats under ett antal år. Mycket pga lillbrorsan. Lång historia det med.

Min ett år äldre bror har också blivit kall och konstig och distanserat sig med från familjen, och hör av sig nån gång ibland när han behöver hjälp med något.

Blir långdraget det här känner jag, men iaf ^^  Om jag återgår till mig då..från årskurs 3 upp till gymnasietiden så blev blygheten värre tror jag, och jag var mobbad emellanåt för att jag inte sa emot och var dumsnäll helt enkelt. Jag sa inte mycket, och fick hjärtklappning när jag var tvungen att svara på en fråga i klassrummet. Jag kände mig ofta dum och ställde väldigt höga krav på mig själv, som jag sen inte orkade fullfölja. T.ex. under gymnasietiden så hoppade jag av el-linjen efter ett år för att jag inte tyckte jag klarade av den tekniska matten å sådär.

Provade olika gymnasieutbildningar upp till jag var 19-20 har jag för mig, och kände sällan att jag räckte till, orkade inte vara speciellt social i klasserna. Skolkade mer el mindre under högstadiet/gymnasietiden, för jag fick ångest på morgonen, orkade inte möta människor och ville slippa allt vad krav, prestation hette.

Det har varit så på många arbeten jag börjat på i vuxen ålder. Känner mig ofta ensam, har svårt att komma in i grupper. Ibland blir jag rätt bra tjenis med några stycken på arbetet, och anstränger mig för att vara social, men oftast, ju längre tiden går, ju mindre pratar jag med de personerna, de slutar prata med mig, jag känner att jag inte räcker till, osocial, värdelös, och drar mig då undan i min ensamhet.

Efter att jag har kommit in i det stadiet känns det omöjligt att försöka förbättra de sociala kontakterna, och jag mår dåligt av att jag får för mig att ingen vill prata med mig, tycker att jag verkar konstig..men det är oftast jag egentligen som drar mig undan när jag inte orkar vara social mer.

Jag får ofta känslan att kollegor pratar skit bakom ryggen på mig, om allt möjligt löjligt, "Vilken tönt" typ.. men jag inbillar mig oftast. Ni ser ju vilket självförtroende man har. Mycket ångest kommer som sagt på arbetsplatsen, där jag känner att jag har krav på mig på olika sätt. När jag är ute och går, så tittar jag sällan folk i ögonen som jag möter, för det känns obekvämt, jag får för mig att de ska tycka att man är creepy för att man tittar på dom ungefär.

Jag har haft korta förhållanden, och det senaste varade bara i två månader. Snackade med henne på en dejtingsida två veckor, sen sågs vi och fattade snabbt tycke för varandra. Det komiska är att det visade sig att hon led själv av Borderline och hennes känslor/humör gick upp och ner hela tiden. Från att vara kär i mig så tog det inte så lång tid innan hon sa att hon inte hade några känslor för mig längre.

Jag kämpade samtidigt med min ekonomi, och började ungefär då på ett nytt IT-jobb med mycket teoretisk inlärning under den här tiden. Allt tillsammans tog jävligt hårt på mig och jag grät ibland medans jag pluggade teori på nya jobbet..Har i nuläget bara en vän som jag umgås med ibland och en på nätet. Resten har jag tappat kontakten med. Nu senaste 4 veckorna chattade jag och pratade i telefon med en 25 årig tjej som verkade trevlig.

Vi kom bra överens och hon ville träffas ute på en marknad på hennes ort. Jag har fått ändra på min medicin mot ångest nyligen, och mår inte hundra av det, får huvudvärk och blir trött, men jag var ändå förväntansfull och såg fram emot dejten.

Vi gick och käka på ett ställe, fika, prata om allt möjligt. Jag anstränger mig för att vara pigg och glad, utåtriktad, som man vill vara, men hon märkte nog av att mitt självförtroende inte var så bra. Så efter 4 veckors mysigt snack på chatten/tel, så dög jag plötsligt inte längre efter några timmar irl..Hon sa dagen efter på chatten att hon inte kände något för mig och vi borde sluta ses. (Det var för två dagar sen) Det är ungefär då, i torsdags, som jag började få nog.

Jag känner mig väldigt ensam, oförstådd, övergiven, ledsen, fått aggressionsutbrott ibland inombords och vill be alla att dra åt helvete. Käftade tillbaka mot senaste tjejen jag var ihop med, när jag tyckte hon var elak, uppkäftig.

Jag suktar efter värme och kärlek i den hårda vardagen, och vill ge en massa kärlek till en partner. Men de två senaste tjejerna jag träffat, har dömt mig efter min självsäkerhet, och klagat på att jag inte varit lika självsäker/sprallig som på nätet..fler faktorer spelar ju in, men i princip det.

Vet att jag måste arbeta med mig själv, och ska börja prata med en terapeut så fort jag får en tid. Men jag blir ju lite less på allt..kan ingen se mig för den jag är? Jag har ett gott hjärta och ställer gärna upp för min partner, vad det än må vara..men hittills har det inte dugit.

Wide Awake Dreamer
0

Mycket av det du beskriver skulle kunna vara hämtat ur mitt eget liv. Jag hade iofs stabilare familjeförhållanden, men i övrigt vad gäller blyghet, självförtroende och problem i skola/arbete och privatliv är det skrämmande likt. Har t.ex. hoppat av både gymnasium, universitet och arbeten p.g.a. mina problem. För ca. två år sedan fick jag diagnosen Fobisk personlighetsstörning, som är väldigt likt Social fobi i de flesta avseenden, vissa experter menar t.o.m. att det egentligen bara är olika varianter av samma sak.

Det enda råd jag har att ge dig är att försöka komma till en terapeut som jobbar med KBT. Jag har själv gått i sådan terapi och fått viss hjälp. Visst kan man jobba med sig själv, men en terapeut kan hjälpa en att se problemområden och ge en utmaningar man kanske inte tänkt på innan, en terapeut kan också vara ett bra stöd när det går trögt. Men relationen till terapeuten är en känslig bit och det är viktigt att du känner förtroende för honom/henne. Det är väl kanske den biten som kan vara lite svår att få till.

Tänkte kommentera lite där du skriver: "kan ingen se mig för den jag är? Jag har ett gott hjärta och ställer gärna upp för min partner, vad det än må vara..men hittills har det inte dugit." Jag förstår så väl hur du känner, det känns orättvist när man gör sitt bästa för att vara schysst mot folk men de bara backar undan ändå. Jag har varit där själv. Tyvärr är den bistra verkligheten att godhet/snällhet eller vad man nu vill kalla det, inte rankas särskilt högt, åtminstone inte i början av en relation. Dels tar det tid innan man kan se sådana sidor hos folk och framförallt innan man vågar lita på dem, sedan vill nog de flesta först och främst träffa en person som verkar lite spännande och intressant . Det där med att vara snäll och schysst blir viktigt när relationen är mer etablerad, men i början vill nog de flesta ha en person som fångar och håller deras intresse på ett eller annat sätt, och ett gott självförtroende hjälper mycket i det avseendet. Det är bl.a. det här som skapar "illusionen" av att kvinnor föredrar "bad boys" framför vanliga hyggliga killar. Jag tror att det ligger lite i detta, men då mest för att just "bad boys" lyckas bättre med att fånga och behålla kvinnors intresse, mycket tack vare att de ofta utstrålar bättre självförtroende.

Jag tillhör inte de som tror på att "snälla" killar behöver bli som "bad boys" för att få tjejer eller kompisar. Man behöver absolut inte sluta vara schysst och snäll. Däremot så kan man inte heller förlita sig på att snällheten kommer att löna sig, iaf inte på kort sikt. Skall man bli intressant för andra männsikor så måste man ha något annat att erbjuda t.e.x. humor, intelligens, kunskap eller något annat, något som gör det intressant för andra att fortsätta lära känna en. Jag tror inte heller man skall göra till sig och låtsas vara någon man inte är, utan man måste försöka hitta sig själv i detta. Kan väl tillägga att jag själv inte lyckats särskilt bra med detta, men så har jag inte jobbat speciellt hårt på det heller förrän jag fick min diagnos för ung. två år sedan. Det är fortfarande ett "work in progress".

I övrigt vill jag passa på att ge dig beröm för att du ändå inte har gett upp det här med förhållanden utan fortfarande försöker. Det tycker jag du skall vara stolt över. Många i samma situation, inkl. jag själv, ger upp mellan varven och tycker periodvis inte att det är lönt.

ChristianK
0

Många kloka ord. Tack för att du skriver. Ja, en KBT-terapeut har jag pratat med min läkare om att jag vill börja med. Får hoppas på att jag får en tid snart.

Du har helt rätt i att en intressant personlighet och självförtroende drar till sig uppmärksamhet. Tjejer som jag får kontakt med på nätet brukar speciellt gilla min humor. Jag är ganska "vågad", utåtriktad skriftligt.

Men jag hämmar mig själv sen när jag träffar personen öga mot öga. Blir lite blyg och "kantig", försöker få personen att gilla mig för mycket. Vet inte vad jag ska säga riktigt, och slänger ur mig det jag kommer på, vilket kan bli banala, tråkiga frågor.

Så, självförtroendet, där ligger den stora akilles-hälen. Vad ska man göra åt det? Förutom fysisk träning och terapi, har jag inte så många fler ideér. Jag får börja där.

Ibland funderar jag på om jag förstör för mig själv bara genom att försöka träffa en tjej i nuläget. Jag kanske ska förbättra min självbild först innan jag träffar fler tjejer, för att slippa den psykiska påfrestningen av att få nobben om det blir så.

Jo, jag förstår dig, jag har blivit less ibland på allt vad dejting heter och lagt ner några månader. Men längtan efter tvåsamheten har blivit starkare med åren, och jag känner att det är fan dags nu att det händer något.

Hur ser det ut för dig med nya bekantskaper? Hur har senaste tiden varit för dig?

Sköt om dig / Christian

Wide Awake Dreamer
0

Tack Christian! Ursäkta att jag inte svarat tidigare, jag har haft ett par dåliga dagar.

Vad gäller nya bekantskaper så har det varit dåligt med det på bra länge. Jag träffade en tjej på en utbildning jag gick förra sommaren/hösten. Vi blev rätt goda vänner och så småningom också grannar. Min första "riktiga" kompis IRL på flera år! Jag trodde i min enfald att vi skulle fortsätta vara vänner ett bra tag framöver, vi hade t.o.m. pratat om det, men i nu höstas drog hon sig helt plötsligt ur, ville "gå vidare" och sa upp all kontakt, t.o.m. deletade mig på Facebook. Blev såklart väldigt besviken över det och fick aldrig riktigt klart för mig varför. Nu har jag dessutom varit sjukskriven under större delen av hösten pga depression, så mitt sociala liv har tyvärr varit stendött. Förutom min syster och hennes familj har jag knappt några bekanta alls som jag träffar i verkliga livet. Har några kontakter via nätet, som jag iofs uppskattar, men de är ändå av ganska ytlig karaktär. Så tyvärr, på den fronten är det riktigt illa ställt för min del just nu.

Precis som du ger jag ett annorlunda intryck i skrift än vad jag gör öga mot öga, det är iaf vad jag fått för mig. Jag kan iofs hålla igång ett samtal på en ytlig nivå, men jag saknar en del spontanitet och släpper aldrig någon riktigt nära inpå mig. Att träffas öga mot öga skapar en helt annan osäkerhet, man har mindre tid på sig att formulera sig, man måste tänka på kroppsspråket osv. Så jag håller med dig om att det är mycket lättare att göra ett bra intryck i skrift.

Vad gäller självförtroende så hjälper regelbunden träning bra även för mig, åtminstone om räknar att hålla sig över ytan som bra… Annars är det nog bara att öva på det man tycker är jobbigt och försöka hitta ett naturligt och avslappnat sätt att hantera de sakerna. Det är såklart enormt mycket lättare sagt än gjort, men med enveten och regelbunden träning tror jag det kan ge resultat. Det är det som KBT bygger på, men har man självdisciplin kan man göra lite saker på egen hand. Det skadar t.ex. inte att läsa och följa en bok som innehåller KBT-övningar för Social fobi, det finns säkert en och annan på biblioteket om man inte vill köpa. Men det gäller som sagt att ha självdisciplin om man skall köra själv, och min egen är inte den bästa direkt…

De där med att försöka träffa en partner i ett sådant läge som du är i just nu är ju såklart lite knepigt, det är en avvägning man måste göra. Att träffa tjejer och gå på dejter är ju i sig en bra social träning som är bra att hålla igång. Visst kanske man kan ta en "paus" från sådant medan man jobbar på sitt självförtroende, men risken finns att man kommer bort från det och har svårt att börja på nytt. Samtidigt är det ju också jobbigt om man hela tiden drabbas av bakslag på den fronten, sånt stärker ju inte precis! Det är svårt att säga vad som är bäst faktiskt!? Skall man dejta så tror jag man skall akta sig för att försöka imponera på den andra personen, det skapar bara onödig nervositet och kan lätt genomskådas. Istället skall bara tänka på att ha en trevlig stund tillsammans med sin dejt och framförallt att slappna av och vara sig själv, fast på bästa möjliga sätt. Endera så klickar ni eller så gör ni inte det. Sedan tror jag det är viktigt att inte ta misslyckanden på det här området alltför personligt. Ännu något som är mycket lättare sagt än gjort, jag vet! Men ibland funkar det bara inte, det behöver absolut inte vara ditt "fel". Och sedan en annan sak: kan man umgås med någon online i 4 veckor och sedan dumpa personen redan efter första mötet IRL då tycker jag faktiskt att man verkar rätt ytlig, inte mycket att sörja över!

Oj vad det här blev långt! Jag önskar att det förra stycket byggde på väl beprövad erfarenhet från min sida, men tyvärr är det inte så. Jag är bra på att fånga upp kloka relations- och psykologitips från andra, men tyvärr är jag rätt usel på att följa dem själv. Någon dag skall jag dock börja följa dem själv, för jag tror att det är generellt sett bra råd och jag vet att det funkar för många andra Skrattande

Måste sluta nu, men jag önskar dig lycka till på din resa mot ett bättre självförtroende! Ha det bra!

ChristianK
0

Mm, i ditt fall tycker jag den tjejen du blev vän med också verkar kall. Har du inte gjort något dumt mot henne, så varför behandlar hon dig så? Inget att hänga i julgranen där heller. Nu i efterhand känner jag att det var tur att jag inte blev ihop med tjejen jag träffade. Vi hade nog ganska snabbt gjort slut ändå, när jag märkt hur kall hon är känslomässigt.

Får se hur det blir med dejtandet..jag kommer nog inte hänga på såna sidor på ett tag, jag tar itu med mig själv istället. Jag börjar få tillbaka kämpaglöden nu, jag vill ju få ett slut på mina återkommande bakslag med ångest, strul med jobbet osv.

Nä, men det är bra råd du kommer med, det är ju ofta enklare att ge råd för andras bekymmer än sina egna el hur? Hehe ;) Jag märker att du är en intelligent kille. Det komiska är att många som hänger på den här sidan är emotionellt mognare än genomsnitts-svensson tror jag, trots våra svårigheter med det.

Erfarenhet av den "mörka sidan" av livet ger ett perspektiv på saker och ting. Hoppas dina dåliga dagar minskar i antal med tiden. Du kan alltid slänga iväg ett meddelande till mig om du vill snacka om något. Glad

Wide Awake Dreamer
0

He he, ja visst tusan är det lättare att ge råd till andra än till sig själv!

Det är möjligt att vi som hänger på sådana här forum kanske är lite mognare i våra tankar kring sådana här svårigheter, även om vi kanske har svårt att tillämpa vissa saker i praktiken. Jag tror som du säger att erfarenhet av den "mörka sidan" av livet ger perspektiv. Sedan handlar det nog mycket om hur mycket man förstår om sina problem och hur mycket man har lärt sig om dem. Jag tror att det är bra att lära sig så mycket som möjligt.

Vad gäller tjejen jag nämnde så är det möjligt att du har rätt att hon egentligen var rätt kall. Hon verkade väldigt varm och generös i början, hon hade också varit med om en del jobbiga saker. Vi gled ifrån varandra lite när hon hade en jobbig period och drog sig undan. Sedan åkte hon utomlands och när hon kom tillbaka var hon utvilad och mådde jättebra, och sedan firade hon det genom att säga upp kontakten med mig. Ok, jag var lite sarkastisk där, hon var väl inte direkt elak på något sätt, men det var lite så jag kände det just då. Själv hade jag nyligen blivit sjukskriven för depression och "anpassningsvårigheter" så jag var inte precis upplagd för ytterligare tråkigheter, kändes lite som att bli sparkad på medan man ligger ned. Jag kan förstå att hon aldrig såg mig som en lika nära vän som jag såg henne, men det kändes ändå överdrivet tufft att bara bryta sådär abrupt. Det var nästan så att jag trodde att jag gjort henne illa på något sätt, men det visste jag ju samtidigt att jag inte hade gjort. Men det kanske var så att hon egentligen var bra mycket ytligare än vad jag trodde? Finns väl en del som tyder på det. Men samtidigt vill man inte riktigt se att man kunde ha så fel om en person.

Ok, det framgår väl ganska tydligt att jag inte riktigt har släppt det där ännu. Inget jag ligger sömnlös över iofs, men ändå, tankarna finns där. Tyvärr blir det så när man drar sig undan och inte umgås med så mycket folk, man fortsätter att älta det senaste som hände på den sociala fronten. Förhoppningsvis kan jag släppa det helt så snart jag får lite struktur på mitt liv igen.

Jag tycker det låter bara att kämpaglöden börjar komma tillbaka, för den behövs när det går tungt! Tror att det kan vara klokt att ta en paus från dejting-"cirkusen" ett tag medan du jobbar lite på dig själv. Jag hoppas att det löser sig snart med terapi och sådant, och framförallt att terapin ger något. Du har kommit långt bara genom att se vilka problem du har! Lycka till!