Att börja ny skola
Hej!
Jag har Social fobi, dock har jag ingen diagnos och ingen vet om det förutom min bästa kompis. Jag har skolkat från skolan i flera år nu och fick börja om 9:an förra året. Jag trodde att det skulle gå bra för mig då eftersom min kompis är ett år yngre så vi skulle alltså gå i samma klass. Men det blev inte som jag hade tänkt mig. Jag var inte i skolan en enda gång när inte hon var där, så jag var hemma både när hon var sjuk OCH när jag var sjuk eller inte orkade gå.
Tillslut flyttade dem över mig till gymnasieslussen. Nu har jag inte gått i skolan på två månader. Men idag så besökte vi mitt nya "gymnasium" som ska hjälpa mig att bygga upp betygen och sen slussa över mig till ett gymnasium. Jag ska börja direkt efter sportlovet, och jag är så himla rädd så jag nästan funderar på att rymma hemifrån. Jag vet att jag måste gå, för jag vill ju komma in på ett gymnasium, men jag vågar VERKLIGEN INTE. Jag såg några av mina klasskamrater och ingen av dem hälsade eller verkade trevliga och lätta att prata med, så jag tror att det kommer bli svårt.
Jag måste ha någon som har samma intressen som jag och som gärna pratar mycket och inte bryr sig så mycket om vad andra tycker för det får mig att slappna av lite och våga vara mig själv. Jag är egentligen en RIKTIGT pratglad person och jag är väldigt energisk och allmänt glad, iallafall när jag är med människor som jag kan vara mig själv med.
Anledningen till att jag skriver det här är framförallt för att jag måste skriva av mig lite då och då, men också för att jag verkligen är i behov av tips. Hur ska jag göra första dagen i den nya skolan? Någon som har tips på hur jag kan tänka eller göra?
Jag funderar också på om jag ska mejla min nya mentor och tala om att jag har Social fobi. Jag vill inte att min mamma ska veta det.
Och så funderar jag på om jag kanske ska gå ner till hunddagiset som jag praktiserade på förra året och hälsa på, och förbereda mig lite på att prata med människor jag inte känner. Det finns en tjej där som är väldigt lätt att prata med och vi umgicks mycket under den tiden jag praktiserade där. Men det var ett tag sen jag träffade dem och jag vet inte ens om hon är där, så jag vet inte om jag vågar.
- Redigerat 2020-12-22 00:17 av Lia
Första dagen i den nya skolan: Var bara dig själv! Det kommer gå jättebra för dig och det är ingenting du behöver oroa dig över :) Vi fick in en ny kille i vår klass för något år sedan - han var också väldigt blyg av sig. Men när han varit där några dagar så märkte man direkt vilka han passade ihop med och inte passade ihop med! Riktigt trevlig kille som man bara behövde prata en stund med innan han kände sig bekväm med att prata med en :) Han verkade tycka det var obehagligt först - men det visade sig att han är en av de snällaste min klass träffat! Så oroa dig inte - passar du och någon i klassen så kommer det klicka direkt :)
Jag själv går första året på gymnasiet där jag typ inte känner någon - men det gick hur bra som helst! Trots att jag var ensam till en början så ordnade allt upp sig tillslut och jag märkte att det inte hjälpte för mig att stanna hemma - utan när jag väl kom dit så märkte jag att de faktiskt inte var så farliga som de verkade :)
Jag tycker definitivt att du ska mejla din mentor. Dock tycker jag att du kan prata med din mamma om det också! Jag har flera vänner med Social fobi och deras föräldrar vet om det. Det gör det mycket lättare för föräldrar och lärare tar hänsyn till det. Då kanske de inte behöver liksom: "Det här här *****, vår nya elev! Kan du inte berätta lite om dig själv?" för sådant händer typ bara i filmer!
Berätta sen gärna om hur det har gått :)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.